March 29, 2007 at 9:34 am
Nederlandse F-16’s aan de grond wegens tekort onderhoudspersoneel
29-03-2007
DEN HAAG – Wegens een tekort aan onderhoudspersoneel en een chronisch gebrek aan reserveonderdelen zijn slechts 40 van de 105 Nederlandse F-16’s inzetbaar. Dat meldt de Telegraaf donderdag (29 maart). Omdat de vloot steeds meer veroudert, moeten de vliegtuigen bovendien steeds vaker worden onderhouden.
De Koninklijke Luchtmacht kampt al langer met een gebrek aan technici. Ook voor onderhoud aan de Hercules-transportvliegtuigen en de helikopters is extra personeel nodig. Veel van dit hoogopgeleide personeel kiest na enkele missies voor een rustiger en beter betaalde baan in de burgermaatschappij.
Ook een tekort aan onderdelen zorgt ervoor dat F-16’s aan de grond moeten blijven. Leverancier uit de Verenigde Staten geven hun eigen land voorrang bij de levering van de onderdelen. De monteurs improviseren door onderdelen uit vliegtuigen te halen en in andere in te bouwen, zo schrijft de Telegraaf.
Een Kamermeerderheid van VVD, PvdA en CDA vindt dat het aantal F-16’s teruggebracht moet worden. Met het geld dat daardoor vrijkomt moet meer personeel worden opgeleid. Ook gaan stemmen op om de salarissen van het onderhoudspersoneel te verhogen. Een andere mogelijkheid zou de uitruil van technisch personeel binnen de NAVO kunnen zijn.
The Hague – Due to a shortage of maintenance personal and a chronic shortage of spare parts there only are 40 out of the 105 F-16 available at any one time. Because the fleet is aging, the airplanes need more and more maintenance.
The Royal Air force has for a number of years been experiencing problems with recruiting technical personal. There is also extra maintenance requirement for the of the Hercules- and helicopter fleets. Many of the technical personal with a higher degree of (technical) education choices to leave the air force after a number of (UN) missions in preference of a civilian job, which is less stressful and the pay is better.
Also the shortage of spare parts keeps the F-16 grounded. The US supplier gives priority to supplying spare parts to the US. The maintainers improvise by cannibalising other aircraft.A reduction in the number of F-16’s will be a good solution to the problem according to a majority in parliament (liberals / socialist / Christen Democrats). With the money saved, more personnel can be trained. Also the wages might be increased. Another solution might be to exchange technical personnel within NATO.
Another reduction of our fighter fleet. At one time we had 213 F-16 and in the future only…..:rolleyes: